Virksomhedens kritiske aktiver

Det handler om at beskytte dine kritiske aktiver bedst muligt, og der findes mange muligheder for at forbygge og sikre driften af din IT og infrastruktur, så du minimerer truslerne og sikrer en stabil drift.
Dine kritiske aktiver er dine allerhelligste data og forretningshemmeligheder, og som ingen uvedkommende må få adgang til. Vi har valgt at sætte fokus på:

Vi har valgt at sætte fokus på:

E
Fastlæggelse af kritiske aktiver
E
Redundante løsninger
E
Dokumentation

Fastlæggelse af kritiske aktiver

Du bør fastlægge, hvilke aktiver, der er af kritisk karakter for din virksomhed. Det handler om at undersøge og definere, hvilke aktiver, der har en stor risikofaktor og som har store konsekvenser, hvis de fejler.

Mange virksomheder vil have svært ved at opretholde deres ydeevne, hvis:

E
Strømmen forsvinder (medmindre man har nødgeneratorer eller batterier) og netværk, servere mv. lukker ned og internet adgang mistes.
E
Man bliver udsat for ransomware, hvor It-kriminelle krypterer eller låser virksomhedens data.
E
Nøglepersoner som fx bliver syge og dermed ikke kan medvirke til at opretholde drift af kritiske systemer
E
Man har ikke en backup løsning, og kan derfor ikke genskabe data og systemfiler efter et ransomware angreb eller hvis server / PC fejler (hardware eller software nedbrud).
Når de kritiske aktiver er beskrevet og dokumenteret, så handler det om at finde metoder til at beskytte dem på. Udforsk de forskellige lag i figuren på forsiden, hvor der er med mange forskellige bud på, hvordan du selv kan øge sikkerheden, og hvor vi kan hjælpe dig.

Redundante løsninger 

En god måde at sikre virksomheden mod driftsstop er at bygge redundante løsninger, der sikrer din IT-infrastruktur mod utilsigtede nedbrud, der kan skade din virksomhed. Dette gælder hele vejen rundt, dvs. det interne netværk (LAN), det eksterne netværk (WAN, MPLS og Internet) og servere/storage infrastruktur. Redundansens forhøjede omkostninger skal selvfølgelig tages med i beregningerne ifht. den omkostning, det er at være nede i et givent tidsrum, så man ikke får købt guldet for dyrt.
Vidensdeling 
Det er altid lettere at huske, hvad der er blevet lavet og indkøbt, hvis man er blevet informeret og sat ind i det.

Hos TripleIT er vidensdeling en af vores mærkesager og en meget vigtig del af vores kultur. I TripleIT holder vi ikke på vores viden, for når vi deler viden, bliver vi også selv klogere. Vidensdeling er mere end bare udveksling af dokumenter. Alt, der kan hjælpe en virksomhed (kolleger og kunder) til at højne sikkerheden i forhold til de kritiske aktiver, vil blive mere effektive eller få højere kvalitet ind i arbejdsdagen og arbejdsgangen, er viden som er værd at dele.

Når man skal i gang med en effektiv vidensdeling internt i en virksomhed eller med ens kunder eller leverandører, er det vigtigt at forholde sig til ”hvad”, ”hvorfor” og ”hvordan”. Vi hjælper meget gerne med at finde løsninger, så I opnår en platform til effektiv vidensdeling.

Dokumentation
For at beskytte dine kritiske aktiver er det også nødvendig at få dokumenteret virksomhedens infrastruktur. Hvad nytter det, hvis en medarbejder stopper eller melder sig syg, netop som et nedbrud sker, eller et andet kritisk behov for viden om infrastrukturen opstår?

Selvom medarbejderen er til stede, kan det være måneder siden vedkommende har arbejdet med netop denne udfordring. Dokumentation er altid vigtig, og vil på kritiske tidspunkter, men også ved almindelig vedligeholdelse, kunne spare værdifuld tid.  

Lagene indenfor IT sikkerhed

På oversigten herunder, vi kalder det lagene indenfor IT sikkerhed, kan du læse mere om de mange lag en hacker skal igennem for at komme ind til dine allerhelligste data og forretningshemmeligheder, og som ingen uvedkommende må få adgang til. De forskellige lag kan hjælpe dig til at få fokus på din virksomheds IT-sikkerhed og gradvist få opbygget et solidt værn mod hackere og IT-kriminelle.

TripleIT kan hjælpe dig med at finde de rigtige indsatspunkter og next-steps ved at gennemføre en IT-sikkerhedsanalyse, der skal afsløre hvor er det mest relevant at sætte ind først og hvor man får mest sikkerhed for pengene.

Hybrid Cloud
Private Cloud
Public Cloud
Adgangssikkerhed
Netværkssikkerhed
Endpoint Sikkerhed
Data sikkerhed
IT sikkerhedsanalyse
Virksomhedens aktiver
Drift og overvågning
IT-sikkerhedsprocedure og politikker

IT-sikkerhedsprocedure og politikker kan forebygge nedbrud og trusler.

Læs mere her

Virksomhedens kritiske aktiver

Kritiske aktiver defineres som aktiver, der opretholder din virksomheds ydeevne.

Læs mere her

Drift, overvågning og repsons
Drift, overvågning og respons kan styrke modstandskraften mod eksterne trusler.

Læs mere her

Datasikkerhed

Datasikkerhed handler om metoder og forholdsregler til beskyttelse af data

Læs mere her

Applikationssikkerhed

Applikationssikkerhed handler om at styrke sikkerheden i softwareprogrammer.

Læs mere her

Endpoint sikkerhed
Endpoint sikkerhed handler om sikkerheden på Bruger PC’er, mobil og tablets.

Læs mere her

Netværkssikkerhed

Netværks sikkerhed er vigtig for at styrke forsvaret i virksomhedens IT-infrastruktur.

Læs mere her

Adgangssikkerhed

Adgangssikkerhed handler om at beskytte virksomheden fysisk og digital mod uvedkommendes adgang.

Læs mere her

Private cloud

Sikkerheden på Cloud services handler om at uvedkommende ikke får adgang til infrastrukturen, Service og data.

Læs mere her

Public cloud

Sikkerheden på Cloud services handler om at uvedkommende ikke får adgang til infrastrukturen, Service og data.

Læs mere her

Hybrid cloud

Sikkerheden på Cloud services handler om at uvedkommende ikke får adgang til infrastrukturen, Service og data.

Læs mere her

Tag vores test herunder

Tag vores test herunder og få tilsendt en rapport, der viser hvor du kan arbejde med at lukke jeres IT sikkerhedshuller.

Generelt

Ved du hvem der er din IT sikkerhedsansvarlige?

Er du blevet undervist i sikker brug af IT og trusler fra mails og links?

Adgangs sikkerhed

Er firewall aktiveret på din arbejds PC?

Netværks sikkerhed

Er der Wi-Fi på kontoret?

Er der password på Wi-Fi’en?

Bruger gæster det samme Wi-Fi netværk som dig selv (medarbejdere)?

Slutbruger sikkerhed / Firma PC

Er der et opdateret antivirus program på din arbejds PC?

Har du administrator rettighed til fx at kunne installere programmer selv?

Hjemmearbejdspladser

Bruger du din private PC som arbejdsredskab?

Bruger du VPN-opkobling fra din hjemmearbejdsplads?

Applikations sikkerhed

Bruger du sociale medier på din arbejds PC?

Data sikkerhed

Har du eller din virksomhed backup af dokumenter, data og mails?

Tester I løbende it-sikkerheden i virksomheden?

Ved du, hvad du skal gøre, hvis din PC bliver inficeret eller angrebet?

Vigtigheden af stærke adgangskoder

Er der krav til kompleksiteten af passwords?

Bruger du multi-faktor / two-factor login på dine arbejdskonti?

Indsend formularen og få tilsendt din rapport på mail indenfor få minutter.

* Når du tager vores test tilmelder du dog samtidig vores nyhedsbrev og giver os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud samt information om vores services. Du kan til enhver tid afmelde dig.

FAQ

Hvad er IT-support?

Som udgangspunkt kan IT-support omfatte mange ting, da det henviser til enhver form for hjælp til teknologirelaterede enheder, produkter og services. I en forretningsmæssig sammenhæng omhandler det primært assistance i forhold til overvågning og vedligeholdelse af softwaresystemer, netværk og IT-infrastrukturer.

 

Hvorfor IT-support?

På mange arbejdspladser er der i dag et øget behov for, at tekniske enheder såsom printere, internet, netværker, softwaresystemer mv. fungerer optimalt og efter hensigten. Tekniske problemer, systemnedgange og hardware vanskeligheder kan hurtigt medføre til markante konsekvenser for driften og økonomien. Teknologien ændrer sig og i takt med at hverdagen bliver mere digitaliseret, er det vigtigt at være opdateret for at undgå tekniske problematikker.

 

Hvad er forskellen på IT-service og IT-support?

Generelt set har IT-service og IT-support fokus på at hjælpe kunder. IT-service henviser til installation, konfiguration og opsætning af IT-infrastruktur, softwaresystemer, IT-udstyr mv. Forskellen er at IT-service indebærer brugen af forretningskristiske teknologier og løsninger med henblik på at forbedre virksomheden. I modsætning til IT-support omhandler det ikke overvågning og vedligeholdelse.

Hvad er forskellen mellem "IT-support" og IT-helpdesk?

I mange sammenhænge bruges IT-helpdesk og IT-support omskifteligt med hinanden. Selvom begge begreber beskæftiger sig med tekniskanlagte problematikker, er der forskel på dem. IT-support omhandler specifik hjælp til brugere/kunder med komplicerede tekniske problemer. Derimod omhandler IT-helpdesk hurtig hjælp til mindre komplicerede problemer såsom blå skærme fejl, overophedning, frosne computerskærme mv.

 

Hvad er IT-drift?

Overordnet omhandler IT-drift selve driften af hele IT-infrastrukturen og -miljøet hos den pågældende virksomhed, forening, organisation mv. Det indebærer administration, ajourføring, backup, opdatering, overvågning og vedligeholdelse af forretning kritiske og relevante netværk, servere, tekniske systemer og enheder. I de fleste tilfælde omhandler det outsourcing af IT-driften til en ekstern IT-samarbejdspartner.

 

Hvorfor outsource IT-drift?

For nogle virksomheder kan deres IT-løsninger være alt for besværlige og komplekse for dem at klare selv. Det er ikke alle, som har de nødvendige tekniske kompetencer og resurser til at drifte deres IT-infrastruktur selv. Det kan derfor være meget strategisk og kosteffektivt at outsource driften til en ekstern IT-partner.

Information

TripleIT ApS | CVR 29527784
Charlottenlund Stationsplads 2
2920 Charlottenlund
+45 4445 1585
[email protected]

Support

Hvis du har brug for support til nogle af vores ydelser kan du kontakte os:

Gazelle

Vi er stolte over at kunne kalde os Gazelle i 2016, 2017, 2018 og 2019.
Børsen Gazelle Virksomhed
Cisco CCENT Network
Cisco CCNA
Cisco CCNP
Microsoft Partner Network