Endpoint Sikkerhed på PC’ere, telefoner og tablets

Det er vigtigt at have sikkerheden med i overvejelserne, når PC’ere, tablets, mobiltelefoner og andre netværks enheder skal tilsluttes virksomhedens netværk. De kan udgøre en væsentlig sikkerhedsrisiko. IOT (Internet of Things) som køleskabe, termostater, temperatur følere mv., udgør en sikkerhedsrisiko, da de også kommunikerer og sender data via internettet.

Vi har udvalgt følgende fokusområder:

E
Generelle gode råd som øger sikkerheden
E
Active Directory
E
Netværk
E
DNSsec
E
Secure DNS
E
Netværk
E
USB-stick og eksterne drev
Active Directory

Hvor det er muligt, brug et centralt login system, fx Microsoft AD (Active Directory) til at verificere brugere og tildele de rettigheder, der er nødvendig for den givne jobfunktion. AD giver også andre muligheder for at styre politikker på PC’ere, netværk og kan automatisk udrulle software og gennemtvinge opdateringer.

Derudover letter det administrationen i forbindelse med ophør af medarbejdere, således sikrer man, at adgang til virksomhedens IT bliver lukket forsvarligt ned.

Gode generelle råd
Et godt udgangspunkt for et øget sikkerhedsfokus bør som minimum omfatte:
E
Lokal firewall er slået til på PC’en
E

Brug VPN forbindelser når du kobler op til virksomheden over internettet – se mere her

E
Sørg altid for at opdatere styresystem, installerede programmer, herunder bl.a. Antivirus/AntiMalware, office pakke m.v.

Certificeret partner

En god samlet Endpoint cyberløsning findes i Heimdal Security. Vi er certificeret partner.

Netværk

Sørg for at opsplitte netværket, så fx gæster og ansattes private tlf., PC’ere/Tablets osv. kobler op på et gæstenetværk og ikke kan tilgå det interne netværk.
IOT enheder kan udgøre en sikkerhedsrisiko, da de ofte ikke er styret på samme måde, som virksomhedens enheder med hensyn til sikkerhedsprogrammer, firewall, opdateringer m.m. og bør altid kobles på et særskilt netværk. IOT (Internet of Things) er alle typer elektroniske apparater (som køleskabe, termostater, temperatur følere, dørkontakter osv.), der bliver ”intelligente” og kan kommunikere og sende data ud over internettet, således man kan få status og styringsinformation fx via en app på sin mobiltelefon. Traditionelt set har sikkerheden på disse enheder aldrig været i fokus, og de er derfor lette at hacke og derved skabe sig adgang til det netværk, det er tilsluttet.

Få et sikkert netværk

TripleIT kan hjælpe med at adskille og segmentere netværket og tilføje et ekstra lag af sikkerhed for disse usikre netværk.

DNS sikkerhed

En brugers vej ind til dit domæne (mail, hjemmeside mv.) foregår via DNS (Domain Name System), der oversætter et domæne navn/URL til en ip-adr. DNS har eksisteret i rigtigt mange år og er derfor ikke forberedt på de moderne cyber trusler. Der er dog især to steder hvor du har mulighed for at forbedre sikkerheden via DNSsec og Secure DNS.

DNSsec
DNSsec på dit domæne sikrer, at opslag på dit domæne kan valideres med en offentlig nøgle og derved sikre, at den IP-adresse, der oplyses ved et DNS opslag, er troværdig.

DNS er ikke oprindeligt designet til at modstå de sikkerhedstrusler, der findes i dag. Derfor kan hackere relativt nemt manipulere med en ip-adr. og dirigere opslag på dit domæne over på en ondsindet ip-adr. og derved kan man ende på en skadelig hjemmeside.

DNS sikkerhed / Secure DNS
Dette har vi allerede omtalt på her, hvor du kan læse mere om, hvordan du kan sikre dine medarbejderes adgang til domæner på internettet, og hvordan vi kan hjælpe dig til den rigtige løsning.

USB-stick og eksterne drev

USB drev og harddiske fra en ukendt kilde kan introducere virus direkte ind i virksomhedens it-infrastruktur. Vi har alle hørt historien om USB-stik fundet på p-pladsen, og den fristende tanke ”jeg skal bare lige se, hvad der er på den”. Men alle USB-enheder er potentielt en risiko for din sikkerhed. Der er fx fundet malware på noget, der ligner et alm. USB-kabel, så du kan ikke føle dig sikker, medmindre du præcist ved, hvorfra USB dimsen stammer, og at du har tillid til det.

Hvis det ikke er normal praksis at bruge eksterne drev og USB-sticks i virksomheden, er det en god ide at slå muligheden fra enten via AD (group policy) eller direkte lokalt på computeren.

Lagene indenfor IT sikkerhed

På oversigten herunder, vi kalder det lagene indenfor IT sikkerhed, kan du læse mere om de mange lag en hacker skal igennem for at komme ind til dine allerhelligste data og forretningshemmeligheder, og som ingen uvedkommende må få adgang til. De forskellige lag kan hjælpe dig til at få fokus på din virksomheds IT-sikkerhed og gradvist få opbygget et solidt værn mod hackere og IT-kriminelle.

TripleIT kan hjælpe dig med at finde de rigtige indsatspunkter og next-steps ved at gennemføre en IT-sikkerhedsanalyse, der skal afsløre hvor er det mest relevant at sætte ind først og hvor man får mest sikkerhed for pengene.

Hybrid Cloud
Private Cloud
Public Cloud
Adgangssikkerhed
Netværkssikkerhed
Endpoint Sikkerhed
Data sikkerhed
IT sikkerhedsanalyse
Virksomhedens aktiver
Drift og overvågning
IT-sikkerhedsprocedure og politikker

IT-sikkerhedsprocedure og politikker kan forebygge nedbrud og trusler.

Læs mere her

Virksomhedens kritiske aktiver

Kritiske aktiver defineres som aktiver, der opretholder din virksomheds ydeevne.

Læs mere her

Drift, overvågning og repsons
Drift, overvågning og respons kan styrke modstandskraften mod eksterne trusler.

Læs mere her

Datasikkerhed

Datasikkerhed handler om metoder og forholdsregler til beskyttelse af data

Læs mere her

Applikationssikkerhed

Applikationssikkerhed handler om at styrke sikkerheden i softwareprogrammer.

Læs mere her

Endpoint sikkerhed
Endpoint sikkerhed handler om sikkerheden på Bruger PC’er, mobil og tablets.

Læs mere her

Netværkssikkerhed

Netværks sikkerhed er vigtig for at styrke forsvaret i virksomhedens IT-infrastruktur.

Læs mere her

Adgangssikkerhed

Adgangssikkerhed handler om at beskytte virksomheden fysisk og digital mod uvedkommendes adgang.

Læs mere her

Private cloud

Sikkerheden på Cloud services handler om at uvedkommende ikke får adgang til infrastrukturen, Service og data.

Læs mere her

Public cloud

Sikkerheden på Cloud services handler om at uvedkommende ikke får adgang til infrastrukturen, Service og data.

Læs mere her

Hybrid cloud

Sikkerheden på Cloud services handler om at uvedkommende ikke får adgang til infrastrukturen, Service og data.

Læs mere her

Tag vores test herunder

Tag vores test herunder og få tilsendt en rapport, der viser hvor du kan arbejde med at lukke jeres IT sikkerhedshuller.

Generelt

Ved du hvem der er din IT sikkerhedsansvarlige?

Er du blevet undervist i sikker brug af IT og trusler fra mails og links?

Adgangs sikkerhed

Er firewall aktiveret på din arbejds PC?

Netværks sikkerhed

Er der Wi-Fi på kontoret?

Er der password på Wi-Fi’en?

Bruger gæster det samme Wi-Fi netværk som dig selv (medarbejdere)?

Slutbruger sikkerhed / Firma PC

Er der et opdateret antivirus program på din arbejds PC?

Har du administrator rettighed til fx at kunne installere programmer selv?

Hjemmearbejdspladser

Bruger du din private PC som arbejdsredskab?

Bruger du VPN-opkobling fra din hjemmearbejdsplads?

Applikations sikkerhed

Bruger du sociale medier på din arbejds PC?

Data sikkerhed

Har du eller din virksomhed backup af dokumenter, data og mails?

Tester I løbende it-sikkerheden i virksomheden?

Ved du, hvad du skal gøre, hvis din PC bliver inficeret eller angrebet?

Vigtigheden af stærke adgangskoder

Er der krav til kompleksiteten af passwords?

Bruger du multi-faktor / two-factor login på dine arbejdskonti?

Indsend formularen og få tilsendt din rapport på mail indenfor få minutter.

* Når du tager vores test tilmelder du dog samtidig vores nyhedsbrev og giver os samtykke til at sende dig nyheder, tilbud samt information om vores services. Du kan til enhver tid afmelde dig.

FAQ

Hvad er IT-support?

Som udgangspunkt kan IT-support omfatte mange ting, da det henviser til enhver form for hjælp til teknologirelaterede enheder, produkter og services. I en forretningsmæssig sammenhæng omhandler det primært assistance i forhold til overvågning og vedligeholdelse af softwaresystemer, netværk og IT-infrastrukturer.

 

Hvorfor IT-support?

På mange arbejdspladser er der i dag et øget behov for, at tekniske enheder såsom printere, internet, netværker, softwaresystemer mv. fungerer optimalt og efter hensigten. Tekniske problemer, systemnedgange og hardware vanskeligheder kan hurtigt medføre til markante konsekvenser for driften og økonomien. Teknologien ændrer sig og i takt med at hverdagen bliver mere digitaliseret, er det vigtigt at være opdateret for at undgå tekniske problematikker.

 

Hvad er forskellen på IT-service og IT-support?

Generelt set har IT-service og IT-support fokus på at hjælpe kunder. IT-service henviser til installation, konfiguration og opsætning af IT-infrastruktur, softwaresystemer, IT-udstyr mv. Forskellen er at IT-service indebærer brugen af forretningskristiske teknologier og løsninger med henblik på at forbedre virksomheden. I modsætning til IT-support omhandler det ikke overvågning og vedligeholdelse.

Hvad er forskellen mellem "IT-support" og IT-helpdesk?

I mange sammenhænge bruges IT-helpdesk og IT-support omskifteligt med hinanden. Selvom begge begreber beskæftiger sig med tekniskanlagte problematikker, er der forskel på dem. IT-support omhandler specifik hjælp til brugere/kunder med komplicerede tekniske problemer. Derimod omhandler IT-helpdesk hurtig hjælp til mindre komplicerede problemer såsom blå skærme fejl, overophedning, frosne computerskærme mv.

 

Hvad er IT-drift?

Overordnet omhandler IT-drift selve driften af hele IT-infrastrukturen og -miljøet hos den pågældende virksomhed, forening, organisation mv. Det indebærer administration, ajourføring, backup, opdatering, overvågning og vedligeholdelse af forretning kritiske og relevante netværk, servere, tekniske systemer og enheder. I de fleste tilfælde omhandler det outsourcing af IT-driften til en ekstern IT-samarbejdspartner.

 

Hvorfor outsource IT-drift?

For nogle virksomheder kan deres IT-løsninger være alt for besværlige og komplekse for dem at klare selv. Det er ikke alle, som har de nødvendige tekniske kompetencer og resurser til at drifte deres IT-infrastruktur selv. Det kan derfor være meget strategisk og kosteffektivt at outsource driften til en ekstern IT-partner.

Information

TripleIT ApS | CVR 29527784
Charlottenlund Stationsplads 2
2920 Charlottenlund
+45 4445 1585
[email protected]

Support

Hvis du har brug for support til nogle af vores ydelser kan du kontakte os:

Gazelle

Vi er stolte over at kunne kalde os Gazelle i 2016, 2017, 2018 og 2019.
Børsen Gazelle Virksomhed
Cisco CCENT Network
Cisco CCNA
Cisco CCNP
Microsoft Partner Network